dimecres, 28 de maig del 2008

[Poema] L'escut de Catalunya


L'escut de Catalunya

És la que Sant Jordi empunya,
bandera de color blanc,
és l'escut de Catalunya,
les Quatres barres de sang.

"Eixes barres en la història s'han escrit amb lletres d'or,
per aprendre-les de memòria i gravar-les al nostre cor."

Sent Don Carles Rei de França i senyor dels catalans,
entraren folls de venjança en ses terres els Normands.

Per sostenir sa corona demanà el Rei socors
al comte de Barcelona, el valent Gifré el Pilós.

Al saber la nova empunyà el comte l'arma i l'escut
i s'endú tot Catalunya cap a França resolut.

Així que França arribava amb la flor dels Catalans,
el Rei Carles reculava atropellat pels Normands.

Llençant-s'hi de seguida el brau Gifré,
amb ses valents va depurar l'envestida dels Normands,
forts i potents.

Quan ja vençut reculava l'enemic avall,
un llançó al pit se li clava i el fa caure del cavall.

A dins d'una tenda de França,
al compte ferit han entrat,
posant-li al capçal la llança
i l'escut al seu costat.

I al entrar a dur-li la nova que els Normands han perdut,
veu el Rei al comte jove mirant trist el seu escut.

- Si a vos sos deu la victòria,
perquè al Rei trist us mostreu?
- Si voleu honors i glòria,
comte Gifré demaneu!

- Grans mercès Rei de França, li respon Gifré el Pilós.

- No m'arraca el cop de llança que dessagna mon cos.
- Que m'arraca i cor m'ha lliga és veure llis el meu escut,
sense cap blasó que digui els honors que he merescut.

Llavors, el Rei, s'apropar al llit del valent
posar els dits en sa ferida i així li diu dolçament:

- Amb sang del cos a la guerra he guanyat el vostre blasó,
quan torneu a vostre terra brodeu-lo al vostre pendó.
Des d'avui, en vostre terra sereu comte independent,
sereu mon company en guerra i en pau l'amic més prudent.

I passant Quatre ditades del brau Gifré a l'escut d'or
hi quedaren senyalades les Quatre barres de sang.

"Eixes barres en la història s'han escrit amb lletres d'or,
per aprendre-les de memòria i gravar-les al nostre cor."


11 comentaris:

Albert ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.
RetroBcn ha dit...

qui és l'autor?

Carles Paredes ha dit...

El poema jo l'he sentit recitat d'un home gran d'un poble petit de la Cerdanya. Desconec l'antiguitat, però es veu que és un poema que ve de lluny.

Anònim ha dit...

Jo el vaig recitar de ben petita a l'escola! La meva àvia me l'ensenyava.

No obstant, el penúltim vers està mal escrit, el trobador català no diu:

I passant Quatre ditades del brau Gifré a l'escut d'or
hi quedaren senyalades les Quatre barres de sang.

Sinó...

I passant Quatre ditades del brau Jofre en l'escut blanc
hi quedaren senyalades les Quatre barres de sang.

Unknown ha dit...

Hem recorda al meu pare Quim, ell el recitaba.
Papa siguis on siguis t'estimo i et portare sempre dins el meu cor.

marmontse ha dit...

Ja fa molts i molts anys, que jo que recitaba posesies al temps del col-legi dels G. G. Maristes de girona, l'havia recitat moltes vegades. També mes tard, en campaments de muntanya, durant el clàsic foc de camp. Els anys passen . . . . Per cert la correcciò de l'anonim per mi es la correcta.

Anònim ha dit...

El poema és d’Antoni Bori i Fontestà

Unknown ha dit...

alguien me podria decir un resumen de este poema?

Unknown ha dit...

ahora mismo

Anònim ha dit...

L'autor es Antoni Borí i Fontestà.
Nascut l'any 1861 el 24 de maig

Bicceberri nort. ha dit...

jo també l'havia recitat als Col-legi dels G. G. MARISTES, tant al de la pujada de la Mercè" col-legi del Sagrarat Cor, com mes tard, al estudis de comerç i batxiller al col.legi de l'Inmaculada, del carrer claveria.Girona. N'havia declamat varies, tant catalanas, no gaire, com de castellanes, mes. Era el temps que era.