dijous, 22 de maig del 2008

Eurovisió o English-visió?

Continuant amb el tema d'Eurovisió, m'agradaria criticar un element que s'està convertint en els últims anys en una tònica que serà difícil de redreçar d'ara en endavant.
L'altre dia, veient la semifinal d'Eurovisió, on com ha explicat el meu company hi va participar Andorra, vaig corroborar una tesis que tenia al cap des d'anys enrere; Any rere any, els països que es presenten al festival cantant en llengua no pròpia van augmentant considerablement.
Segurament, tothom recorda el Eurpe's living a celebration de la Rosa de España! Doncs aquest és un pur exemple de la pèrdua d'identitat del país representat pels cantants. I això que Espanya es va presentar a Eurovisió amb una cançó en espanyol, on únicament el títol i la tornada eren en anglès. Imagineu doncs tots els països que canten les cançons íntegrament en anglès... Què els hi passa? No tenen llengua pròpia?
Sempre he pensat que la llengua és un dels trets característics d'una nació.Ho crec jo i ho creu molta gent, ja que davant la pregunta: Ets xinès?, feta a un espanyol, estic seguríssim que la resposta serà negativa i segur que un dels motius més rellevants que posarà en contra serà: No hablo chino, hablo español, como queires que sea chino!
I estic d'acord amb les persones que contestin això, igual que s'ha d'entendre que encara que un català sàpiga parlar l'alemany, no es convertirà en alemany de cop.
Amb això vull arribar i argumentar que realment la llengua d'un país és un tret característic d'aquest i que el diferencia dels altres.
Per això em fa ballar el cap l'actitud de països com Andorra, Armènia, Azerbaijan, Belarus, Bulgaria, Czech Republic, Denmark, France!, Macedonia, Georgia, Germany, Greece, Hungary, Iceland, Ireland, Israel, Latvia, Lithuania, Malta, Moldova, Netherlands, Norway, Poland, Russia, San Marino, España, Sweden, Ukraine. Sí, tots aquests són els participants a Eurovisió que tenen la cançó o part de la cançó en anglès. Jo personalment ho trobo patètic. I hi ha 43 països participants, aproximadament un 67% dels participants canten en llengua anglesa.
Deixant de banda la música folklòrika que pugui tenir cada país, l'únic element d'identitat que pot donar cada país a la seva cançó és la llengua que usa. Si tots fan servir la llengua angles, o gairebé tots, què els diferencia uns dels altres?
Llavors proposo un canvi: en comptes de dir-se eurovisió que es digui English-visió i que en comptes de votar països, es votin els cantants i el grup que canta.
Renunciar a la pròpia llengua és un acte que jo personalment no entenc i que, en conseqüència, mai faria. Tinc una llengua i la sento com a pròpia i sota cap concepte representaria el meu país amb una llengua que no la sento meva. Mai.
Però veig que la gent no pensa el mateix. Allà ells, d'aquesta manera és com moren llengües arreu del món, part importantíssima de les cultures mundials.
Ací queda!
Siau!

1 comentari:

Anònim ha dit...

El Chiki Chiki is a Reaggetton
Dance in Argentina, Serbia and Oregón
Give el Chiki-Chiki to that little sister
with el Chiki-Chiki She´s gonna like it mister !
Dance it with Alonso, Dance it with Gasol
Dance it with your brothers, all around the world
Dance it with Bardem Dance it with Banderas
Dance with Almodóvar Dance la Macarena


Al principi al lletra del chiki chiki no estava prevista que tingues parts en angles, pero com era molt curta la van allargar i no se el perque van introduir un tros en angles. Suposu que ho fan xq la majoria de paisos entenguin almenys un tros de la canço i aixi poder saber de que va una mica... xq sino no s'enterarien de re... Y tmb xq l'angles esta de moda y es la llengua "cool"... Pero si fos aixi... al final acabarem tots cantant en Chino! Weno... encara que lo del chiki chiki ja sembla chino...


Res! Fora l'angles! Em de cantar amb la nostra llengua... i si la gent no s'empana que es foti!

I sino ens inventem un llenguatge que fijo que tutom ho entent! Com.... Lalalalalalalalalalalalaaaaaaaaa!!!!!!!
Aquesta canço va guanyar per aixo! Xq tutom la entenia i s'enganxava!
Vull mes cançons com el Lalala!