dimarts, 23 de febrer del 2010

El software lliure, una decisió encertada

Avui m'agradaria parlar del programari lliure o software lliure. La defensa i l'ús d'aquest, amb el pas dels anys, s'ha convertit en un dels pilars de la meva ideologia i acció, i de la qual mantinc una lluita constant. Un programa és software lliure si ens dóna aquestes 4 llibertats (en detall):
  1. La llibertat per a executar el programa, per a qualsevol propòsit (llibertat 1).
  2. La llibertat d'estudiar com treballa el programa, i adaptar-lo a les necessitats pròpies (llibertat 2). L'accés al codi font es una condició prèvia per a això.
  3. La llibertat de redistribuir còpies per a poder ajudar als vostres veïns (llibertat 3).
  4. La llibertat per a millorar el programa, i alliberar les vostres millores al públic, per a què tota la comunitat pugui beneficiar-se (llibertat 4). L'accés al codi font és una condició prèvia per a això.
Totes aquestes premisses permeten executar, copiar, distribuir, estudiar, canviar i millorar el programari, però per sobre de tot donen llibertat que el programari privatiu que veiem dia a dia no ens dóna.

Existeixen moltes raons per començar a fer ús del programari lliure però alguna de les raons que em van animar a mi, van ser les següents:
  1. Perquè ofereix llibertat i no te les treu.
  2. Perquè em permet ser coherent amb el que penso. El programari lliure no em crea una dependència lligada als interessos de l'empresa privada que és crear-nos una necessitat fictícia per tenir més ingressos. Jo no vull ser manipulat ni dependent, jo necessitava alliberar-me. El programari lliure som tots, el fem tots i ens beneficiem tots.
  3. El programari lliure és simple, ràpid i fàcil d'usar, però ens han volgut fer creure que el seu sempre és millor. És transparent no t'enganya, tens la llibertat de veure l'interior del codi. El PLL està dirigit a tots i que en pot fer ús tothom.
  4. Perquè és gratis (encara que pot haver alguna tarifa de distribució), serè lliure de fer copies, de compartir amb els meus veïns, de modificar-lo i distribuir-lo.
  5. Perquè no l'afecten els virus ni els troyans (Res no impedeix que no s'aconsegueixin d'aquí un temps, però actualment són menys propensos a tenir-ne).
  6. Perquè hi ha el que necessites (No es mou per campanyes de màrqueting, ni per la necessitat de treure un nou producte per enriquir a l'empresari, sinó que només avança quan hi ha una necessitat de la gent).
  7. Perquè hi ha un gran comunitat darrere (He tingut tracte amb la comunitat catalana i sempre m'han ajudat a solucionar qualsevol problema que hem sorgís, m'han aconsellat i han compartit informació amb mi. Jo encara estic esperant que Windows em solucioni els problemes que em sorgien dia a dia)
  8. Perquè es pot aprendre d'ell (disposes del codi del programa i tens la llibertat de modificar-lo o intentar aprendre com funciona, però això no treu que pugis treballar amb ell).
  9. El software lliure no és per informàtics, sinó de tots.
  10. Perquè el software lliure és com el coneixement lliure que ja està començant a guanyar la partida al coneixement d'un autonanomenat grup d'erudits del coneixement; el software lliure ha de seguir el mateix camí.
També us proposo un profund parlament de Richard Stallman que reflexiona sobre el programari lliure en l'educació i que explicaré en un futur post, encara que ja podeu veure'l aquí:



Per acabar m'agradaria acabar amb la cançó del software lliure inventada pel mateix Richard Stallman:

Veniu a compartir amb nosaltres;
Sereu lliures, hackers, sereu lliures.
x2

Els avars poden fer molts calers,
És ben cert, hackers, és ben cert.
Però no pas ajudar als seus companys;
Això no és bo, hackers, no és gens bo.

Quan tinguem prou programari lliure
I ho volguem, hackers, i ho volguem,
Ens desfarem d'eixes llicències lletges
Per sempre més, hackers, per sempre més.

Veniu a compartir amb nosaltres;
Sereu lliures, hackers, sereu lliures.
x2




1 comentari:

Anònim ha dit...

Carleeeeeeees!

M'agrada massa l'entrada :) S'estan pensant algunes cosetes des dels òrgans de la UPC (per part dels estudiants) per fer relacionades amb software lliure (si et veig per la uni te'n faig 5 cèntims).

La cançó no la coneixia... XDDDD

Laura